Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, 2 December 2010

Pernahkah anda bersolat jemaah bersama suami anda?

Saya tertarik dengan satu artikel yang saya jumpa di Facebook. Tentang suami-suami kita atau bakal-bakal suami kita.


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati."Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya. ''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat. ''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga. "Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!


Sambil saya membaca artikel itu, terus saya teringat azam saya sebelum saya kahwin dulu. Saya mengimpikan yang saya ingin solat berimamkan suami saya. Biarlah walau tak semua waktu, sekali sehari pun jadilah. Kalau tak pun, seminggu sekali. ukan mahu membangga, tapi memang saya bangga mendapat suami yang menjaga solatnya. Malah suami saya lebih arif tentang hukum agama dari saya. Senang saya mahu bertanya apa-apa, dia pasti akan menjawab persoalan saya. Tak banyak, sikit pun dia akan tahu. Itu salah satu sebab saya pilih dia sebagai suami saya dan saya sayang dia kerana itu.

Zaman sekarang ni memang susah nak mencari calon suami yang menjaga solat. Ada beberapa kawan saya berkawan dengan lelaki, lelaki itu cukup sempurna dan baik hati. Tetapi setelah diselidiki, dia tak bersolat rupanya. Terus kena reject. Kawan yang lagi sorang pula mengeluh hendak mencari calon teman lelaki/ suami, kerana teman-teman di pejabatnya pun kebanyakannya tidak bersolat. Hai makin ramai lah yang menjadi anak dara tua macam tu. Kadang-kadang perempuan ni bukanlah kahwin lambat kerana terlalu cerewet, tapi kalau bab solat ni, kita kenalah tegas. Suami itu kan ketua rumahtangga, jadi haruslah cari suami yang betul-betul dapat membimbing keluarga. Kalau isteri yang tidak bersolat, suami bolehlah mengajar, menasihati atau menegur. Tapi kalau suami yang tidak bersolat, takkan isteri nak marahkan suami?

Sedangkan yang bersolat pun tak tentu lagi boleh mengimamkan kita, inikan pula yang tidak bersolat, kan?
Saya dan suami pun sedang perlahan-lahan mencari waktu untuk kami bersolat jemaah. Biasanya pada hari bekerja tu susahlah sikit sebab saya balik awal, suami pula pulang lewat. Jadi kadang-kadang saya dah bersolat dahulu. Tapi kalau hujung minggu bolehlah bersolat berjemaah. Semuanya bergantung pada keadaan.

Kepada yang belum berumahtangga, pilihlah calon suami dari kalangan yang menjaga solatnya, InsyaAllah hidup rumahtangga kita akan diberkati Allah. Jangan hanya melihat wang ringgit dan paras rupa sahaja. Tepuk dada, tanya selera. Fikir -fikirkanlah..Wallahualam..



No comments: